Interfejs użytkownika

4MCAD posiada intuicyjny interfejs użytkownika z paletą narzędzi podobną do AutoCAD oraz menu wstążki. Użytkownicy mogą korzystać z licznych narzędzi pomocniczych, takich jak różne typy kursorów, możliwość zapisywania obszaru roboczego oraz zamykanie wszystkich innych okien rysunków. Nowa zakładka wstążki Wizualizacja i opcje obracania za pomocą kostki widoku również usprawniają pracę.

Bloki

W 4MCAD24 użytkownicy mają możliwość wstawiania dynamicznych bloków, co umożliwia stosowanie interaktywnych parametrów, które można łatwo modyfikować, zapewniając większą elastyczność w projektowaniu. Dodatkowo programu pozwala na skorzystanie z biblioteki bloków zawierającej nawet 1000 różnorodnych elementów, co znacznie przyspiesza proces projektowania. Po wstawieniu bloku można nim dalej swobodnie manipulować, przesuwając go, kopiując, skalując i modyfikując, co znacznie zwiększa wydajność i efektywność pracy.

Wymiarowanie rysunku

Narzędzia do wymiarowania w programie 4MCAD24 są kluczowym elementem zapewniającym precyzję i czytelność projektów CAD. Dzięki nim użytkownicy mogą dokładnie określać odległości, promienie, średnice, kąty oraz wymiary poziome i pionowe swoich projektów. Te narzędzia pozwalają na profesjonalne oznaczanie i wymiarowanie elementów, co jest niezbędne zarówno podczas tworzenia nowych projektów, jak i edycji istniejących. Dodatkowo, funkcje dostępne w narzędziach do wymiarowania umożliwiają łatwe dostosowywanie i manipulowanie wymiarami, co pozwala użytkownikom precyzyjnie korygować projekty zgodnie z ich potrzebami i wymaganiami.

Obiekty BIM

4MCAD PRO oferuje zaawansowane funkcje dla obiektów BIM, takie jak tworzenie obiektów ADT (architectural desktop), w tym ścian, otworów (okna, drzwi), ścian osłonowych, schodów, ramp, dachów, poręczy, słupów, belek i innych. Program umożliwia konwersję obiektów na ściany i płyty, tworzenie elementów stalowych oraz drewnianych, a także kreację linii elewacji i przekrojów.

Ściany

Podgląd i renderowanie

Zaawansowany fotorealistyczny rendering 3D, obsługa obrazów rastrowych oraz graficzny podgląd bloków to tylko niektóre z funkcji, które umożliwiają użytkownikom uzyskanie realistycznych wizualizacji projektów. Polecenie CAMERA pozwala na tworzenie i modyfikowanie ustawień widoku dla rysunków.

Szkielet 2D

Podsumowanie funkcji 4MCAD:

Obsługa Plików i Interoperacyjność

  • Import plików IFC, PDF do CAD, IGES, STEP, ACIS 3D Solids (.sat), punktów chmurowych (.rcp/.rcs), Collada (.dae).
  • Eksport plików 3D PDF, 2D/3D (*.pdf, *.svg, *.dwf, *.bmp, *.emf, *.wmf, *.dwf, *.stl), a także trzy-wymiarowych modeli do plików .obj.
  • Import map poprzez połączenie z serwerami PostgreSQL, MySQL, i WFS.

BIM i Obiekty ADT (4MCAD PRO)

  • Tworzenie obiektów ADT, takich jak ściany, otwory (okna, drzwi), ściany osłonowe, schody, rampy, dachy, poręcze, itp.
  • Konwersja obiektów do ścian i płyt.
  • Tworzenie elementów stalowych i drewnianych.
  • Tworzenie linii elewacyjnych i przekrojowych.

Modelowanie 3D (4MCAD PRO)

  • Konwersja obiektów do trójwymiarowych siatek lub powierzchni.
  • Używanie Facet Modelera do rysowania typów 3D, takich jak pudełka, stożki, cylindry, piramidy, kule i torusy.
  • Edytowanie obiektów 3D za pomocą poleceń konwersji, wyciągania, przecinania, obracania, odejmowania i łączenia.

Interfejs Użytkownika

  • Narzędzie Paleta (Tool Palette) podobne do AutoCAD.
  • Menu wstążkowe i pasek menu, działające jednocześnie.
  • Szereg narzędzi pomocniczych, takich jak komenda Quick CUI, opcje dla kart rysunków, różne typy kursora, komenda „Save Workspace” do zapisywania ustawień przestrzeni roboczej, komenda „Close All Others” do zamykania wszystkich okien rysunku z wyjątkiem bieżącego.

Bloki i Odniesienia Zewnętrzne

  • Wstawianie dynamicznych bloków.
  • Konwersja bloków na odniesienia zewnętrzne.
  • Biblioteka bloków zawierająca do 1000 bloków (4MCAD PRO).
  • Menedżer biblioteki bloków (4MCAD PRO).

Wybór i Modyfikacja Obiektów

  • Polecenie Filtr Wybierania do filtrowania i wybierania obiektów według warstwy, koloru, typu obiektu i typu linii.
  • Polecenie Overkill do usuwania lub łączenia zduplikowanych lub nakładających się obiektów.
  • Komenda Thicken do konwersji powierzchni i siatek w trójwymiarowe bryły o określonej grubości (4MCAD PRO).
  • Komenda Break at Point do dzielenia obiektów bez usuwania części obiektu.
  • Komenda 3D Positioner do interaktywnego przenoszenia i obracania obiektów w przestrzeni trójwymiarowej.

Widoki i Renderowanie

  • Zaawansowane renderowanie fotorealistyczne 3D (4MCAD Standard i 4MCAD PRO).
  • Obsługa obrazów rastrowych.
  • Polecenie CAMERA do tworzenia i modyfikacji ustawień widoków rysunków.

Tekst i Drukowanie

  • Praca z tekstem wielowierszowym, w tym fontami od prawej do lewej.
  • Tworzenie list dla tekstu wielowierszowego, zmiana rozmiaru tekstu, rysowanie kształtów wokół tekstu, dopasowanie tekstu w określonej przestrzeni.
  • Eksport układów do modelu (.dwg), publikowanie rysunków do DWF i DWFx, automatyczne tworzenie plików elektronicznych (.dwf/.pdf).

API i Wydajność

  • Obsługa Microsoft .NET 4.5, VBA 7.1, LISP, i systemu rozwoju Autodesk (ADS).
  • Szybsze otwieranie plików odniesienia zewnętrznego, zaznaczanie, przycinanie, i przetwarzanie dużych plików.

Ilustracje